niedziela, 14 kwietnia 2013

Dual Permanent Magnet Rotor Axial Flux

Od pewnego czasu powstaje wiele elektrowni wiatrowych. Duże elektrownie działają przy średnim i dużym wietrze. Coraz więcej jednak małych elektrowni staje się bardzo kuszących pod względem kosztów produkcji. Jednym z elementów, który rozwija się od pewnego czasu to alternatory bazujące na magnesach neodymowych. Są to bardzo silne magnesy które nie tracą swojej mocy z biegiem czasu i użytkowania.
Przykładowy rysunek poglądowy (rzut z góry):

Rotory to części które poruszają się wraz z elementami ruchomymi elektrowni (łopaty / śmigła). Stator jest nieruchomą częścią w której znajdują się cewki. Pole magnetyczne wytworzone przez rotory przecina cewki znajdujące się w statorze wytwarzając napięcie.

Stator z boku wygląda następująco:

Oczywiście rodzajów uzwojeń jest wiele. Ilość cewek i ich rozmiar jest silnie związana z rozmiarem użytych magnesów, mocy zaplanowanej, rozmiarami wiatraka. Tak samo grubość uzwojenia dobierana jest w zależności od planowanej mocy (grubsze dla większych mocy).

Najczęściej stosowane jest uzwojenie do generowania prądu trójfazowego. Pozwala on na lepsze zbilansowanie obciążenia mechanicznego oddziałującego na generator. Ilość cewek w uzwojeniu trójfazowym jest wielokrotnością 3. Ilość magnesów natomiast jest uzależniona od ilości cewek. W danej chwili zawsze tylko 1/3 cewek ma moc maksymalną. Na każdą cewkę używaną w mocy maksymalnej przypadają 4 magnesy. Dla przykładu, 6 cewek ma 2 cewki na fazę, co daje nam 8 magnesów. 9 cewek posiada 3 cewki na fazę czyli 12 magnesów.

Przykładowy wygląd rotora:


Jak wspominałem, są to tylko wybrane przykłady wyglądu poszczególnych części.

Przykład tworzenia takiego alternatora można obejrzeć w super serii która rozpoczyna się wstępem:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz